خانه » درمان استرس

درمان استرس

درمان استرس
درمان استرس با 9 روش خانگی - دکتر نیم

استرس واکنش غیر اختصاصی بدن به تغییرات محیط است، استرس می‌تواند موجب مشکلات کاری، روابط و مشکلات مالی شود، برای درمان استرس با دکتر نیم همراه باشید.

استرس دارای اثرات فیزیکی مانند سردر، تنش عضلانی، درد قفسه سینه، خستگی، ادرار مکرر، ناراحتی معده و مشکل خواب است.

همچنین تأثیر مستقیم بر خلق و خوی شما دارد که منجبر به علائم اضطراب، بیقراری، عده انگیزه، تحریک پذیری، خشم، غم و فسردگی می‌شود.

استرس می‌تواند حاد یا مزمن باشد. استرس بیش از حد می‌تواند به فشار خون بالا، چاقی، بیماری‌های قلبی، اضطراب، افسردگی و دیگر می‌شود. همچنین سبب کاهش لذت بردن از زندگی می‌شود.

استرس بخشی اجتناب پذیر از زندگی است، اما راه‌های بسیاری برای درمان استرس شدید وجود دارد که ما آنها را برای شما خواهیم گفت.

 

در ادامه بخوانید :   بیماری ام اس

 

تنفس آهسته و عمیق

تنفس آهسته و عمیق می‌تواند به درمان استرس کمک کند. با نفس عمیق، اکسیژن بیشتری وارد بدن می‌شود، که تأثیر آرام بخش بر ذهن و بدن شما دارد. در واقع، ۱۵ تا ۳۰ دقیقه تنفس آهسته و عمیق به صورت روزانه به جلوگیری از استرس کمک می‌کند.

  • هنگامی که تحت استرس قرار می‌گیرید، در یک مکان آرام و راحت بنشینید یا دراز بکشید
  • چشمانتان را ببندید و نفس عمیقی از بینی خود بگیرید
  • سپس تا ۵ بشمارید و به آرامی نفس خود را از دهان خود بیرون بدهید
  • برای درمان استرس این کار را ۵ یا ۶ بار بیشتر انجام دهید تا آرام شوید

منیزیم سولفات (نمک اپسمی)

نمک اپسمی یکی دیگر از داروهای مفید و مؤثر برای درمان استرس می‌باشد، استرس باعث کاهش سطح منیزیم در بدن و افزایش سطح آدرنالین می‌شود.

نمک اپسوم دارای منیزیم زیاد است که به افزایش مواد مغذی افزایش دهنده سرتونین در مغز کمک می‌کند. انی به نوبه خمود کمک می‌کند تا مشکل استرس، اضطراب، تحریک پذیری، بی خوابی و ریتم‌های غیر طبیعی قلب کاهش یابد.

  • ۲ فنجان منبزیم سولفات به وان حمام آب گرم خود اضافه کنید
  • سپس این نمک را در آب مخلوط کنید
  • برای ۵۰ دقیقه درون این آب قرار بگیرید و لذت ببرید
  • از این روش برای درمان استرس ۲ یا ۳ بار در هفته استفاده کنید

چای بابونه

بابونه یک گیاه مؤثر برای درمان استرس است زیرا دارای خواص آرام بخش بر روی سیستم عصبی مرکزی است که کمک می‌کند تا ماهیچه‌ها را شل کنید، اضطراب را تسکین دهید، خواب بهتری داشته باشید و برای درمان استرس شدید سودمند باشد.

  • روزانه ۴ فنجان چای بابونه برای مبارزه با استرس بنوشید، برای تهیه چای، ۲ قاشق چای خوری بابونه خشک به یک فنجان آب داغ اضافه کنید و سپس به مدت ۱۰ دقیقه اجازه دهید دم بکشید و برای طعم آن می‌توانید عسل نیز اضافه کنید
  • همچنین شما می‌توانید گل‌های تازه بابونه را به وان حمام آب گرم خود اضافه کنید و لذت ببرید
  • روش دیگر استفاده از مکمل بابونه می‌باشد که برای انتخاب دوز مناسب آن با دکتر مشورت کنید

ماساژ بدن

ماساژ بدن برای درمان استرس مفید است. ماساژ بدن با باز کردن کانال‌های مسدود شده انرژی به کاهش استرس و بهبود کلی سلامت کمک کند.

ماساژ پا، دست، پشت و سر با روغن گرم به تکسین تنش عضلانی کمک می‌کند و سبب افزایش گردش خون می‌شود و با اضطراب مبارزه می‌کند.

برای ماساژ می‌توانید از روغن کنجد، زیتون، یا نارگیل استفاده کنید.

  • مقداری روغن را گرم کنید
  • سپس بر روی پیشانی، گردن، شانه‌ها، پشت و پایین پا ماساژ دهید
  • سپس حمام آب گرم بگیرید
  • برای درمان استرس به صورت روزانه بدن خود را ماساژ دهید

 

در ادامه بخوانید :   درمان سرگیجه

 

گیلاس زمستانی

گیلاس زمستانی همچنین به نام جنسینگ هند یا شناخته شده است، این گیاه برای درمان استرس مؤثر است.

مطالعات اخیر در سال ۲۰۱۲ در مجله پزشکی روانشناسی هند نشان داد که ریشه گیلاس زمستانی به کاهش استرس و اضطراب در بزرگسالان با کاهش سطح کورتیزول و هورمون استرس مؤثر است. همچنین مقاومت در برابر استرس را بهبود می‌بخشد.

علاوه بر این، جنسینگ هند سیستم عصبی را تقویت می‌کند، انرژی را افزایش می‌دهد، خستگی را از بین می‌برد و کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد.

توجه: زنان باردار، کودکان، نوجوانان نباید از این گیاه مصرف کنند.

  • ۱ تا ۲ گرم ریشه تازه یا خشک شده جنسینگ هند را در ۱ فنجان شیر یا آب ۳ بار در روز مصرف کنید
  • همچنین برای درمان استرس می‌توانید از مکمل آن با مشورت پزشک بهره ببرید

ریحان

ریحان یکی دیگر از گیاهانی است که در علم آیورودا به عنوان عامل ضد تنش طبیعی عمل می‌کند.

براساس یک مطالعه در سال ۲۰۰۶ در مجله اتنفارماكولوژي در سال ۲۰۰۶ منتشر شد، ریحان سبب جلوگیری از استرس با جلوگیری از تغییرات ناشی از آن می‌شود.

  • جویدن ۱۰ تا ۱۲ برگ تازه ریحان دو بار در روز
  • همچنین شما برای درمان استرس می‌توانید چای ریحان بنوشید تا استرس کاهش یابد، برای تهیه این چای یک قاشق غذاخوری از برگ‌های تازه ریحان را در یک فنجان آب جوش قرار دهید و به مدت ۵ دقیقه اجازه دهید تا دم بکشد، سپس برای طعم دهی آن مقداری عسل اضافه کنید و سپس چای را میل کنید

چای سبز

برای درمان استرس می‌توانید از چای سبز استفاده کنید، چای سبز حاوی یک اسید آمینه است که موجب تولید امواج آلفا مغز می‌شود که به نوبه خود سبب کاهش استرس، آرامش خاطر و بهبود تمرکز و آرامش روانی می‌شود.

همچنین، این اسید آمینه نقش مهمی در توسعه اسید گاما آمینو بوتیریک (انتقال دهنده عصبی که سبب آرامش می‌شود) دارد.

  • ۲ قاشق چای خوری از برگ چای سبز را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید
  • سپس به مدت ۵ دقیقه اجازه دهید تا دم بکشد
  • سپس برای طعم دهی مقداری آب لیمو و عسل اضافه کنید
  • روزانه برای درمان استرس شدید ۲ تا ۳ فنجان چای سبز مصرف کنید

گل ساعتی

یکی دیگر از داروهای مؤثر برای درمان استرس و سلامتی است زیرا به افزایش سطح اسید گاما آمینو بوتیریک (GABA) در مغز کمک می‌کند.

توجه: بچه‌ها و زن‌های باردار نباید از این گیاه مصرف کنند.

  • نوشید یک فنجان چای گل ساعتی برای کاهش استرس، برای تهیه این چای ۱ قاشق غذاخوری از گل خشک شده ساعتی را به ۱ فنجان آب جوش اضافه کنید و به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید و هنگامی که هنوز گرم است بنوشید

ورزش

ورزش به کاهش هورمون استرس در بدن شما کمک می‌کند، علاوه بر این خلق و خو شما را بهبود می‌بخشد.

هنگامی تحت استرس هستید، سعی کنید وقت خود را با انجام برخی ورزش‌ها صرف کنید.

  • پیاده روی کوتاه، شنا کردن، رقص، بازی کردن
  • همچنین شما برای درمان استرس می‌توانید از تمرین یوگا استفاده کنید تا ذهن و بدن شما را آرامش ببخشد

نکات پایانی

سعی کنید همه چیز را سازماندهی کنید تا آرامش ذهن و احساس کنترل زندگی داشته باشید

سعی کنید استفاده از اینترنت و تلفن خود را محدود کنید تا وقت بیشتری با خانواده و دوستان خود صرف کنید

خواب خود را درست کنید تا استرس شما به طور طبیعی کاهش یابد

۵ بار در هفته به مدت ۳۰ دقیقه پیاده روی کنید

مصرف الکل، کافئین، شکر را محدود کنید

یک سرگرمی مثل پازل، خواند آواز یا هرچیزی که به شما آرامش می‌دهد پیدا کنید

 

در ادامه بخوانید :   درمان اضطراب

اضافه کردن نظر