,

درمان ضعف عضلانی

درمان ضعف عضلانی

ضعف عضلانی بسیار رایج است. به‌عنوان‌مثال پس از تمرین شدید، عضلات شما ضعیف می‌شوند اما بعد از استراحت بهبود پیدا می‌کنند. بااین‌حال، اگر شما از ضعف عضلانی مداوم رنج می‌برید، نشانه‌ای از مشکل است. برای درمان ضعف عضلانی با دکتر نیم همراه باشید.

به‌غیراز ضعف ماهیچه‌ها، شما همچنین ممکن است علائمی مانند احساس سوزش در یک قسمت خاص بدن، از دست دادن هماهنگی در عضلات، اسپاسم عضلانی و درد عضلانی داشته باشید.

مشکل ضعف عضلانی مداوم معمولاً نشانه‌ای از مشکلاتی درون بدن شما است که سلامتی شما را به خطر می‌اندازد.

برخی از این مشکلات عبارت‌اند: سندرم خستگی مزمن، دیستروفی عضلانی، هیپوتونیا، نوریپاتی محیطی، بیماری گریوز، کم‌کاری تیروئید، هیپرکلسمی، تب روماتیسمی و غیره باشد.

برای درمان ضعف عضلانی (ماهیچه‌ای) در ادامه برای شما چند روش خانگی و گیاهی آورده‌ایم. با ما همراه باشید.

 

در ادامه بخوانید :   درمان بازو درد

 

نمک اپسوم (منیزیم سولفات)

لذت بردن از حمام نمک اپسوم یک‌بار در هفته به درمان ضعف عضلانی کمک می‌کند.

نمک اپسم غنی از منیزیم است. همچنین به افزایش سطح منیزیم در بدن شما کمک می‌کند که برای درست کار کردن ماهیچه‌های شما ضروری است.

منیزیم موجود در نمک اپسوم همچنین باعث می‌شود که ماهیچه‌ها استراحت کنند و بهبود پیدا کنند، درواقع اسپاسم و گرفتگی منظم ماهیچه‌ها از علائم کمبود منیزیم است.

  • وان حمام خود را پر از آب‌گرم‌کنید.
  • سپس 2 فنجان نمک اپسوم به آن اضافه کنید و مخلوط‌کنید.
  • به مدت 15 تا 20 دقیقه از این حمام یک‌بار در هفته لذت ببرید.

ورزش

اگر شما فکر می‌کنید که هنگام دچار شدن به ضعف عضلانی نباید ورزش کنید، اشتباه بزرگی را مرتکب می‌شوید.

تمرینات ملایم یک کمک ضروری برای ساخت ماهیچه‌هایی قوی است و همچنین باعث بهبود جریان خون می‌شود.

یکی از بهترین ورزش‌هایی که شما می‌توانید به‌صورت روزانه برای بهبود ضعف عضلانی انجام دهید پیاده‌روی است. 5 بار در هفته به مدت 30 دقیقه ورزش پیاده‌روی انجام دهید. اگر برای شما پیاده‌روی سخت است، از پزشک خانوادگی خود بخواهید حرکات ورزشی جایگزین برای شما تجویز کند.

  • به همراه پیاده‌روی شما می تونید ورزش‌های دیگر مانند: شنا، دویدن، دوچرخه‌سواری و سایر فعالیت‌های مشابه را انجام دهید تا به ضعف ماهیچه‌ای خود کمک کنید.
  • همچنین شما می‌توانید ورزش یوگا را نیز امتحان کنید که سطح انرژی شما را بالا می‌برد.

ماساژ با روغن

ماساژ با روغن منظم کمک می‌کند به افزایش جریان خون در سطح پوست شما، که سبب آزاد شدن ماهیچه‌ها و رسیدن مواد مغذی به ماهیچه‌ها می‌شود.

رسیدن مواد مغذی به ماهیچه‌ها سبب قوی‌تر شدن آن‌ها می‌شود به درمان ضعف عضلانی کمک می‌کند.

  • مقداری روغن نارگیل یا زیتون را گرم‌کنید.
  • سپس این روغن را بر روی بدن خود به‌ویژه پاهای خود بمالید.
  • به‌آرامی به مدت 10 تا 15 دقیقه ماساژ دهید.
  • از این روش درمان خانگی ضعف عضلانی چند بار در روز برای یک هفته استفاده کنید.

مصرف آب

کمبود آب یکی از علل اصلی ضعف عضلانی است. افزایش سطح آب بدن به‌آسانی به درمان ضعف عضلانی کمک می‌کند.

توجه: اگر شما مشکل کلیه دارید حتماً قبل از افزایش مصرف آب با پزشک خود مشورت کنید.

  • روزانه 8 تا 10 لیوان آب مصرف کنید تا بدن شما هیدراته بماند.
  • همچنین در کنار مصرف آب می‌توانید آب سبزیجات و میوه ها را بخورید تا علاوه بر افزایش آب بدن شما، مواد موردنیاز برای بدن نیز تأمین شود.
  • از مصرف کافئین و الکل خودداری کنید که باعث خشک شدن بدن می‌شود.

 

در ادامه بخوانید :   درمان گرفتگی عضلات

 

ویتامین D

ویتامین D قطعاً با مشکل ضعف عضلانی مرتبط است، پس ضروری است که ویتامین D موردنیاز بدن شما تأمین شود. افزایش ویتامین D یک روش راحت برای درمان ضعف عضلانی است.

ویتامین D همچنین به تنظیم کلسیم بدن کمک می‌کند که برای داشتن ماهیچه‌هایی سالم مهم است.

  • برای تأمین ویتامین D بدن، زیر نور خورشید به مدت 10 تا 15 دقیقه قرار بگیرید، بهترین زمان صبح اول وقت می‌باشد و همچنین نور خورشید ظهر به بعد برای بدن مضر است.
  • همچنین خوردن غذاهای غنی از ویتامین D مانند ماهی قزل‌آلا، ساردین، آب‌پرتقال و غلات مفید است. همچنین برای مصرف مکمل می‌توانید با پزشک خود مشورت کنید.

ملاس سیاه

برای حفظ عضلات قوی و جلوگیری از ضعف عضلانی ملاس یک روش مؤثر برای درمان ضعف عضلانی است.

مواد غذایی زیادی در ملاس سیاه وجود دارد که به حفظ ماهیچه‌های شما کمک می‌کند به‌عنوان‌مثال کلسیم و پتاسیم دو نمونه از این مواد می‌باشد. کلسیم به شما کمک می‌کند که انرژی ماهیچه‌های خود را حفظ کنید و پتاسیم نیز در حفظ تعادل الکترولیتی بدن کمک می‌کند.

  • مخلوط 1 قاشق سوپ‌خوری ملاس سیاه با یک فنجان شیر گرم را یک‌بار در روز بخورید.
  • همچنین می‌توانید 2 قاشق چای‌خوری از ملاس سیاه و فلفل قرمز و سرکه سیب را در یک فنجان آب مخلوط‌کنید و یک‌بار در روز مصرف کنید.

موز

هنگامی‌که از ضعف عضلانی رنج می‌برید، روزانه چند عدد موز بخورید، به‌عنوان منبع غنی از پتاسیم به حفظ ماهیچه‌های قوی کمک می‌کند.

درواقع کمبود پتاسیم با ضعف عضلانی، خستگی و گرفتگی‌های عضلانی که به‌صورت منظم رخ می‌دهد مرتبط است.

  • 2 تا 3 عدد موز رسیده با یک قاشق غذاخوری عسل به‌صورت روزانه مصرف کنید.

شیر

شیر غنی از مواد مغذی است و بهترین منبع ویتامین B است که برای سلامتی عضلات حیاتی است و به درمان ضعف عضلانی کمک می‌کند. همچنین منبع خوبی از کلسیم است که ماهیچه‌های شما را قوی نگه می‌دارد.

علاوه بر این، به هیدراته نگه‌داشتن بدن شما کمک می‌کند.

  • هرروز 1 تا 2 لیوان شیر بخورید.
  • همچنین می‌توانید 1 فنجان شیر را به جوش آورید و 2 قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید و دو بار در روز مصرف کنید.

نکات پایانی

قبل از انجام ورزش حتماً حرکات کششی را برای گرم کردن ماهیچه‌های خود انجام دهید.

همچنین پس از اتمام تمرینات نیز حرکات کششی انجام دهید.

حداقل 6 تا 8 ساعت بخوابید.

قبل از رفتن به رختخواب و بعد از تمرین دوش گرم بگیرید.

از سیگار کشید، مصرف کافئین، الکل، تنباکو و سایر مواد مخدر اجتناب کنید.

از قرار گرفتن به مدت طولانی در برابر نور خورشید اجتناب کنید.

غذاهای بیشتری که ویتامین B دارند برای ساخت عضلات قوی مصرف کنید.

از خوردن غذاهایی که چربی اشباع‌شده دارند خودداری کنید.

 

در ادامه بخوانید :   گرفتگی عضلات
عنوان
درمان ضعف عضلانی با 8 روش خانگی - دکتر نیم
نام مقاله
درمان ضعف عضلانی با 8 روش خانگی - دکتر نیم
توضیحات
ضعف عضلانی بسیار رایج است. به‌عنوان‌مثال پس از تمرین شدید، عضلات شما ضعیف می‌شوند اما بعد از استراحت بهبود پیدا می‌کنند. بااین‌حال، اگر شما از ضعف عضلانی مداوم رنج می‌برید، نشانه‌ای از مشکل است. برای درمان ضعف عضلانی با دکتر نیم همراه باشید.
نویسنده
انتشار دهنده
doctornim
آرم انتشار دهنده

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک در  
اطلاع از