دکتر نیم
خانه » درمان درد ساق پا

درمان درد ساق پا

درد ساق پا
درمان درد ساق پا با 10 روش گیاهی و طبیعی در خانه - دکتر نیم

درد ساق پا یک مشکل شایع است , درد پا ممکن است شدید باشد و قرار گرفتن وزن بر روی پا بد تر خواهد شد از نشانه های آن ضعف , بی حسی یا احساس سوزن سوزن شدن است .

علل های مختلفی برای درد ساق پا وجود دارد که اغلب درد ممکن است به علت گرفتگی عضلات , اسپاسم عضلامی , خستگی عضلامی , کمبود های تغذیه ای , کم آبی و یا ایستادن به مدت طولانی باشد , با درمان درد ساق پا با ما همراه باشید .

در ادامه بخوانید :   درمان بونیون

کمپرس سرد

هنگامی که درد ساق پا پس از فعالیت شدید بدنی رخ می دهد به سادگی می توانید با کمپرس سرد , درد را بی حس کرده و تورم را کنترل کنید .

  • قرار دادن مقداری یخ درون یک پارچه نازک
  • سپس این بسته را به مدت پانزده دقیقه بر روی منطقه آسیب دیده قرار دهید
  • این کار را چند بار در روز تکرار کنید

توجه : یخ را مستقیم بر روی پوست خود قرار ندهید زیرا سبب یخ زدگی و آسیب به پوست شما می شود .

ماساژ

ماساژ برای آسیب های عضلانی ساق پا مناسب است .

در یک مطالعه در سال 2012 در مجله science transnational medicine منتشر شده محققان نتیجه گرفتند که ده دقیقه مساژ برای درمان سیگنالینگ التهابی ناشی از درد عضلانی بعد از ورزش بسیار مفید است .

علاوه بر این ماساژ سبب بهبود گردش خون و کاهش استرس و اضطراب می شود .

  • مقداری روغن زیتون یا نارگیل یا خردل بر روی منطقه آسیب دیده بمالید
  • سپس به مدت ده دقیقه پاهای خود را ماساژ دهید
  • این کار را سه بار در روز انجام دهید
  • همچنین می توانید از دستگاه ماساژور نیز استفاده کنید

زردچوبه

یکی دیگر از درمان های خانگی موثر برای درد ساق پا زردچوبه است که دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدان است .

همچنین زردچوبه دارای ترکیبی به نام کورکومین است که در درمان التهاب و درد نقش مهمی را بازی می کند .

  • مخلوط یک قاشق چای خوری پودر زرچوبه به اندازه کافی با روغن کنجد سپس بر روی منطقه آسیب دیده به آرامی مالش دهید , پس از نیم ساعت با آب گرم بشورید , این کار را دو بار در روز انجام دهید
  • هنچنین می توانید یک لیوان شیر گرم همراه با زردچوبه یک بار در روز مصرف کنید
  • روش دیگر زردچوبه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید

مصرف سرکه سیب

سرکه سیب طبیعی می تواند به کاهش درد پا کمک کند , به ویژه برای آرتریت و نقرس مفید است زیرا به قلیایی شدن خون با حل کریستال های اسید اوریک کمک می کند .

به علاوه سبب جلوگیری از تجمع سم در مفاصل و بافت ها می شود , همچنین پتاسیم , کلسیم و دیگر مواد معدنی ضروری مورد نیاز برای کاهش درد و التهاب را فراهم می کند .

  • اضافه کردن دو فنجان سرکه سیب طبیعی به یک وان آب گرم و سپس به مدت نیم ساعت برای یک بار در روز درون وان بروید
  • همچنین مخلوط کردن دو قاشق غذاخوری سرکه سیب طبیعی در یک لیوان آب گرم و اضافه کردن عسل و نوشیدن آن دو بار در روز

سولفات منیزیم

سولفات منیزیم , یک الکترولیت مهم است که به تنظیم سینگنال های عصبی در بدن کمک می کند , حتی به عنوان شل کننده طبیعی عضلانی کار می کند و به کاهش درد , التهاب و تورم کمک می کند .

  • اضافه کردن دو فنجان سولفات منیزیم به یک وان آب گرم و حل کردن سولفات منیزیم در آب , سپس به مدت پانزده دقیقه پاهای خود را درون آن قرار دهید ,این کار را سه بار در هفته تکرار کنید
  • همچنین  خوردن غذاهای غنی از منیزیم مانند : موز , دانه کدو تنبل , گردو , سبزیجات برگ سبز
در ادامه بخوانید :   درمان ترک پا

آب آلبالو

اگر فعالیت شدید بدنی علت درد ساق پا و یا کوفتگی عضلات است , نوشیدن آب آلبالو به پیشگیری و درمان آسیب های بافت کمک می کند زیرا دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است .

در یک مطالعه در سال 2012 در مجله پزشکی و علوم ورزشی منتشر شده , محققان نتیجه گرفتند که آب آلبالو راه امن برای درمان درد عضلات و التهاب در مقایسه با مسکن های معمولی است .

  • خوردن دو فنجان آلبالو یا نوشیدن یک فنجان آب آلبالو به صورت روزانه

زنجبیل

زنجبیل حاوی خواص ضد التهابی است که به کاهش درد و التهاب و حتی بهبود گردش خون و کاهش درد عضلانی مانند درد ساق پا کمک می کند .

  • ماساژ منطقه آسیب دیده با روغن زنجبیل سه بار در روز
  • همچنین نوشیدن چای زنجبیل سه بار در روز , برای درست کردن این چای مقداری برش تازه زنجبیل درون یک فنجان آب گرم قرار داده و ده دقیقه بجوشانید
  • همچنین با مشورت پزشک خود می توانید از مکمل زنجبیل استفاده کنید

توجه : از مصرف بیش از حد زنجبیل خودداری کنید زیرا سبب رقیق شده خون شما می شود .

لیمو

لیمو یک منبع غنی از آنتی اکسیدان ها است که می تواند به درد ساق پا کمک کند همچنین به حفظ سطح PH بدن نیز کمک می کند .

  • مخلطو مقدار مساوی از آب لیمو و روغن کرچک سپس با استفاده از آن منقطه آسیب دیده را ماساژ دهید , این کار را سه بار در روز تکرار کنید
  • همچنین اضافه کردن آب یک لیمو و مقداری عسل به یک فنجان آب گرم و نوشیدن آن دو بار در روز

ویتامین D

افراد دارای سطوح پایین ویتامین D دچار درد ساق پا , کمر درد , بدن درد و درد ران می شوند .

  • هنگام صبح پانزده دقیقه در معرض نور خورشید قرار بگیرید
  • همچنین می توانید غذاهای غنی از ویتامین D در رژیم غذایی خود استفاده کنید مانند : ماهی آزاد , ساردین , شیر غنی شده , آب پرتقال
  • روش دیگر مصرف مکمل ویتامین D با مشورت پزشک

پتاسیم

کمبود پتاسیم نیز می تواند سبب درد ساق پا شود , پتاسیم یک ماده مغذی است که برای عضلات و عملکرد عصب و همچنین مانع از دست دادن آب بدن می شود .

  • خوردن غذاهای غنی از پتاسیم برای کمک به مبارزه با درد ساق پا مانند : سیب زمینی آب پز , موز , آلو , کشمش , گوجه فرنگی
  • همچنین می توانید از مکمل پتاسیم با مشورت پزشک استفاده کنید
در ادامه بخوانید :   درمان سوزش کف پا

1 نظر