دکتر نیم
خانه » درمان گرفتگی عضلات پا

درمان گرفتگی عضلات پا

درمان گرفتگی عضلات پا
درمان گرفتگی عضلات پا با 10 روش خانگی - دکتر نیم

گرفتی عضلات پا موجب درد شدید در پای شما می‌شود که کمتر از یک دقیقه و گاهی به مدت طولانی شما را درگیر می‌کند، افراد معمولاً در هنگام شب در معرض گرفتگی عضله پا قرار می‌گیرند، برای درمان گرفتگی عضلات پا با دکتر نیم همراه باشید.

اگر تمرینات بدنی زیادی روی عضلات پا انجام می‌دهید، احتمال اینکه دچار گرفتگی عضلات پا شوید زیاد است.

سایر عوامل خطرساز شامل کمبود تغذیه، خستگی عضلانی، کم‌آبی بدن، الکل، نارسایی کلیه، مسائل مربوط به تیروئید، دیابت نوع 2، بیماری عروق، اضافه‌وزن، عدم تعادل الکترولیت‌ها، مشکل گردش خون، عدم تعادل هورمونی و اختلالات عصبی می‌تواند سبب گرفتگی عضلانی پا شوند.

دلیل گرفتگی عضلات پا انقباضی غیردائمی یا اسپاسم عضلات پای شما است که می‌تواند هرکدام از عضلات پا را تحت تأثیر قرار دهد.

افراد در سنین مختلف گرفتگی عضلات را تجربه می‌کنند اما زنان باردار و سالمندان بیشتر در معرض آن قرار می‌گیرند.

این نوع گرفتی اغلب به‌طور ناگهان اتفاق می‌افتد اما ممکن است قبل از احساس درد ناگهانی، علائم هشداردهنده ماندن سوزش و تورم داشته باشید.

برای درمان گرفتی عضلات پا و کاهش درد آن در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

 

در ادامه بخوانید :   درمان عرق کردن کف دست و پا

 

پیاده‌روی یا حرکات کششی

وقتی دچار گرفتگی عضلات می‌شوید بهترین کاری که می‌توانید بکنید این است بلافاصله فعالیت‌های جسمانی انجام دهید. یک تمرین ساده مانند راه رفتن سبب کاهش درد می‌شود.

پیاده‌روی یک سیگنال به مغز شما می‌فرستد که الآن وقت استفاده از عضله است و سپس عضله از حالت انقباض بیرون می‌آید و ریلکس می‌شود و درد شما از بین می‌رود.

  • ساده‌ترین روش این است که به مدت 1 دقیقه محلی که درد می‌کند را به‌آرامی ماساژ دهید.
  • همچنین شما می‌توانید برای تسکین درد خود پیاده‌روی کنید.

برای کاهش احتمال ابتلا به گرفتگی عضلات در شب، قبل از رفتن به رختخواب عضلات پای خود را بکشید. بهترین راه برای این کار استفاده از دوچرخه ثابت به مدت 10 دقیقه است.

علاوه بر این، باید سعی کنید روزانه ورزش کنید. ورزش منظم به عضلات کمک می‌کند تا به‌درستی عمل کنند و به‌نوبه خود باعث کاهش گرفتگی عضلات پا می‌شود.

اگر به باشگاه بروید یا زمان زیادی را برای انجام تمرینات سپری کنید، 30 دقیقه پیاده‌روی سریع در روز بهترین جایگزین برای شما است.

احتیاط: اگر با انجام حرکات کششی درد شما افزایش یافت، انجام آن را متوقف کنید.

ماساژ

ماساژ یکی از بهترین روش‌های درمان گرفتگی عضلات پا می‌باشد.

ماساژ دادن ناحیه آسیب دیده باعث افزایش گردش خون در بافت می‌شود و در نتیجه سبب استراحت ماهیچه می‌شود.

بااین‌حال، قبل از استفاده از این درمان در نظر داشته باشید که ممکن است در ابتدا درد زیادی را ایجاد کنید اما به‌زودی از بین خواهد رفت.

  • مقداری روغن‌زیتون یا نارگیل را گرم‌کنید و سپس بر روی منطقه‌ای که درد می‌کند بمالید.
  • سپس تا زمانی که درد شما از بین رود ناحیه موردنظر را ماساژ دهید.
  • بعد از ماساژ منطقه آسیب دیده را با یک حوله گرم تا چند ساعت بپوشانید.
  • در صورت نیاز مراحل بالا را تکرار کنید.

نمک اپسوم (منیزیم سولفات)

حمام نمک اپسوم یک روش سالم برای درمان گرفتگی عضلات پا می‌باشد.

منیزیم موجود در نمک اپسوم سبب آرامش و بهبود عضلات می‌شود و ناراحتی گرفتگی عضلات را کاهش می‌دهد.

همچنین حمام نمک اسپوم یک‌راه ساده برای جلوگیری از کمبود منیزیم است که علت شایع التهاب می‌باشد.

توجه: افراد مبتلابه مشکلات قلبی، فشارخون بالا یا دیابت از این روش درمانی استفاده نکنند.

  • وان حمام خود را پر از آب گرم‌کنید.
  • حال 2 فنجان نمک اپسوم به آب اضافه کنید و کاری کنید تا در آب حل شود.
  • سپس به مدت 20 دقیقه درون این حمام قرار بگیرید.

سرکه سیب

سرکه سیب نیز یک روش مؤثر برای درمان گیاهی گرفتگی عضلات پا می‌باشد زیرا غنی از مواد معدنی مانند پتاسیم است که به کاهش درد کمک می‌کند.

به‌علاوه سرکه سیب به تعادل مایع در بدن کمک می‌کند که در نتیجه جلوگیری از کم‌آبی بدن می‌شود. کم‌آبی یکی از علت رایج گرفتگی پا است.

  • یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و آن را بنوشید تا ناراحتی شما تسکین پیدا کند.
  • برای جلوگیری از گرفتگی عضلات پا، 1 قاشق چای‌خوری از سرکه سیب و عسل را با 1 قاشق غذاخوری از کلسیم لاکتات در نیم لیتر آب گرم مخلوط‌کنید و هر شب قبل از خواب یک لیوان از آن بخورید.

 

در ادامه بخوانید :   درمان ورم پا

 

ملاس

یکی دیگر از روش‌های درمان گرفتگی عضلات پا ملاس است. ملاس غنی از کلسیم، آهن، پتاسیم، منیزیم، منگنز، ویتامین B6 و پتاسیم است که سبب باز شدن ماهیچه‌ها می‌شود و به‌نوبه خود ناراحتی ناشی از گرفتی پا را کاهش می‌دهد.

  • 1 تا 2 قاشق چای‌خوری ملاس به 1 فنجان شیر گرم اضافه کنید و سپس آن را مخلوط‌کنید.
  • روزانه به مدت چند هفته از آن بخورید.

خردل زرد

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما شما می‌توانید به‌راحتی با مصرف یک قاشق خردل زرد از گرفتگی عضلات پای خود رهایی پیدا کنید.

دلیل دقیق اینکه خردل زرد چطور عمل می‌کند مشخص نیست اما طعم تلخ آن سبب تحریک عصبی تنظیم‌کننده عملکرد عصب می‌شود.

  • 1 قاشق چای‌خوری خردل زرد را بخورید، باعث می‌شود تا در عرض چند دقیقه از درد رهایی پیدا کنید.
  • اگر خردل زرد نداشتید می‌تواند 2 عدد خیار شور بخورید.
  • کمپرس گرم
  • اعمال فشرده گرم به ناحیه پا می‌تواند برای درمان گرفتگی عضلات پا بسیار مفید باشد.
  • یک حوله گرم را بر روی قسمتی که درد می‌کند قرار دهید تا زمانی که احساس درد از بین رود.

پتاسیم

کمبود پتاسیم در بدن می‌تواند سبب گرفتگی پا شود. پتاسیم یکی از الکترولیت‌ها است که با سدیم کار می‌کند تا بار الکتریکی سلول‌ها را حفظ کند. شارژ الکتریکی مناسب در سلول کمک می‌کند تا انقباضات عضلانی و عملکرد را کنترل کند.

هنگامی‌که مقدار پتاسیم در بدن کم است، سلول‌ها قادر به کنترل انقباض عضلات نیستند که منجر به گرفتگی عضلات می‌شوند.

مطمئن شوید که در رژیم غذایی خود مقدار کافی پتاسیم دریافت می‌کنید.

  • منابع خوب پتاسیم شامل موز، خرما، زردآلو، انگور، کلم، کلم بروکلی، پرتقال، گریپ‌فروت، ماهی و گوشت قرمز است.

منیزیم

کمبود منیزیم یکی از علل شایع گرفتگی عضلات پا می‌باشد. درواقع پزشکان معمولاً منیزیم را برای درمان گرفتگی عضلات پا به زنان باردار توصیه می‌کنند.

این ماده معدنی برای سلامتی عضلات مهم است. جذب کلسیم باعث حفظ ماهیچه‌های قوی و جلوگیری از گرفتگی عضلات می‌شود.

علاوه بر این منیزیم باعث جذب پتاسیم می‌شود که برای عملکرد عضلات مهم است. اگر شما اغلب در معرض گرفتگی لگن هستید، سطح منیزیم بدن خود را بررسی کنید.

  • منابع خوب منیزیم عبارت‌اند: کدوتنبل، اسفناج، بادام، آووکادو، موز، لوبیا، توفو، شیر سویا، بادام زمینی و گردو است.

اگر می‌خواهید یک مکمل مصرف کنید ابتدا با پزشک خود حتماً مشورت کنید.

آب

یکی دیگر از علل رایج گرفتگی پا کمبود آب است. برای درمان گرفتگی عضلات پا خود مطمئن شوید روزانه مقدار کافی آب مصرف می‌کنید.

برای سلامتی عضلات خود حداقل روزانه 8 تا 10 لیوان آب مصرف کنید. در کنار آب، میوه‌ها و سبزیجات بیشتری مصرف کنید تا احتمال کمبود آب را کاهش دهید.

همچنین از نوشیدن چای، قهوه، الکل و نوشیدنی‌های گازدار خودداری کنید زیرا وضع شما را بدتر می‌کند.

نکات پایانی

نوشیدن، نوشیدنی‌های ورزشی با الکترولیت می‌تواند در جلوگیری از گرفتگی عضلانی پا مفید باشد.

کمبود ویتامین B می‌تواند باعث این مشکل باشد. برای دریافت این ویتامین تخم‌مرغ، گوشت ماهی، غلات کامل و حبوبات مصرف کنید.

کفش‌های مناسب در حین تمرین نیز از فشار آمدن بر روی عضلات پا و ایجاد زخم جلوگیری می‌کند.

نوشیدن چای زنجبیل و بابونه نیز برای درمان گرفتگی عضلانی پا مفید است.

 

در ادامه بخوانید :   درمان ترک پا

اضافه کردن نظر

آخرین مطالب

مطالب تصادفی

محبوب ترین مطالب