خانه » درمان بی خوابی

درمان بی خوابی

درمان بی خوابی
درمان بی خوابی با 10 روش خانگی - دکتر نیم

بی خوابی یک اختلال خواب است که می‌تواند سبب خستگی روزانه، عملکرد ضعیف بدن، سردرد، افسردگی و سایر مشکلات شود پس با درمان بی خوابی با دکتر نیم همراه باشید.

بی خوابی به طوری کلی دو نوع است: حاد و مزمن، بی خوابی حاد معمولاً شایعتر است و برای چند روز یا چند هفته طول می‌کشد.

از سوی دیگر بی خوابی مزمن، ماه‌ها یا چند سال ممکن است طول بکشد.

علت مختلفی برای بی خوابی از جمله: استرس، اظطراب، اختلالات روانی، عادات خواب کم، اختلالات در محیط خواب، تغیرات زندگی، کافئین و سایر محرک‌ها، درد مزمن، مشکلات تنفسی و برخی شرایط پزشکی مانند: آرتریت، نارسایی قلبی، ریفلاکس اسید و غیره وجود دارد.

همچنین مصرف یک داروی خاص می‌تواند سبب بی خوابی شود.

 

در ادامه بخوانید :   درمان اضطراب

 

سرکه سیب و عسل

سرکه سیب دارای اسیدهای آمینه است که خستگی را از بین می‌برد علاوه بر این به تجزیه اسیدهای چرب که تریپتوفان آزاد می‌کنند کمک می‌کند.

عسل نیز با افزایش انسلولین باعث خواب می‌شود و باعث آزاد شدن سروتونین (یک ماده شیمیایی مغری است که سبب تنظیم خواب و بیداری می‌شود) کمک می‌کند.

جالب است که سطوح پایین سروتونین منجر به اختلالات خواب می‌شود درحالیکه سطح بالا آن سبب بیداری می‌شود، بنابراین خیلی حساس است داروهایی که شما مصرف می‌کنید بتوانند سطح سروتونین را متوسط نگه دارند تا مشکلی برای شما رخ ندهد.

  • دو قاشق چای خوری سرکه سیب و عسل را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و خوب مخلوط کنید و سپس قبل از خواب بنوشید
  • همچنین می‌توانید برای درمان بی خوابی دو قاشق چای خورید عسل را با یک فنجان آب مخلوط کنید و قبل از خواب بخورید، این روش مخصوصاً برای کودکان عالی است

زیره

زیره سبز یک ادویه آشپزی است که خواص دارویی آن به هضم غذا کمک می‌کند و همچنین برای درمان بی خوابی استفاده می‌شود زیرا دارای اثر آرام بخش است.

  • یک قاشق چای خوری پودر زیره را در یک موز له شده مخلوط کنید و قبل از خواب بخورید، برای درست کردن پودر زیره، دانه‌های زیره را له کنید تا پودر شود.
  • همچنین می‌توانید چای زیره را برای کاهش خستگی و بی خوابی استفاده کنید، برای تهیه چای، یک قاشق چای خوری زیره را به مدت ۵ ثانیه روی حرارت کم قرار دهید و یک کتری به اندازه ۲ لیوان آب پر کنید و دانه‌های زیره را به آن اضافه کنید سپس روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید و سپس ۵ دقیقه اجازه دهید سرد شود و سپس یک لیوان از آن را قبل از خواب بخورید.

زعفران

زعفران دارای خواص آرام بخش است که برای درمان بی خوابی شما مفید است.

  • دو رشته زعفران را به یک لیوان شیر گرم اضافه کنید.
  • این مخلوط را قبل از رفتن به رخت خواب بنوشید.

 

در ادامه بخوانید :   درمان عرق زیاد

 

حمام داغ

برای درمان بی خوابی می‌توانید دو ساعت قبل از رفتن به رخت خواب دوش آب داغ بگیرید تا بدن و عصب شما آرام شود.

  • شما می‌توانید به وان خود چند قطره اسانس بابونه، رزماری یا اسطوخدوس اضافه کنید.

چای بابونه

چای بابونه به درمان بی خوابی شما کمک می‌کند، این ماده از قدیم برای بی خوابی مورد استفاده قرار گرفته است.

مطالعات علمی نشان می‌دهند که آپی ژنین موجود در بابونه سبب اثر آرامش بخشی می‌شود.

  • قبل از رفتن به خواب یک فنجان چای بابونه مصرف کنید، برای طعم دهی آن می‌توانید مقداری عسل به آن نیز اضافه کنید.

شیر

شیر یک روش عالی برای درمان بی خوابی  زیرا سبب سلامت ذهن و بدن است، علاوه بر این شیر همانند موز حاوی تریپتوفان است که سبب خواب می‌شود.

  • یک قاشق چای خوری پودر دارچین را به یک فنجان شیر اضافه کنید و مخلوط نماید.
  • یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب از آن بخورید.

شنبلیله

شنبلیله باعث کاهش اظطراب، بی خوابی و سرگیجه می‌شود.

  • ۲ قاشق چای خوری آب برگ شنبلیله را با یک قاشق چای خوری عسل مخلوط کنید و روزانه از آن مصرف کنید.

گیاه والریان

والیان یک گیاه دارویی با خواص آرام بخش است که با ایجاد آرامش و خواب عمیق به درمان بی خوابی کمک می‌کند.

  • مخلوط کردن یک و نیم قاشق چای خوری ریشه رنده شده والریان و یک و نیم قاشق چای خوری پودر جوز هندی در ۲ فنجان آب جوش و به مدت ۱۵ دقیقه اجازه دهید دم بکشد و نوشیدن آن یک بار در روز

جوز هندی

جوز هندی دارای خواص آرام بخش است که به درمان بی خوابی کمک می‌کند.

  • یکی قاشق چای خوری پودر جوز هندی را به یک فنجان شیر گرم اضافه کنید و قبل خواب بنوشید.
  • علاوه بر این می‌توانید یک چهارم قاشق چای خوری جوز هندی را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و بهم بزنید و پس از ۵ دقیقه قبل از خواب بنوشید.

موز

خوردن موز می‌توانید برای درمان بی خوابی سودمند باشد زیرا حاوی اسید آمینه به نام تریپتوفان است که به افزایش سطح سروتونین کمک می‌کند که به تنظیم الگوهای خواب کمک می‌کند.

همچنین به تنظیم اشتها شما کمک می‌کند و مواد معدنی موز مانند: آهن، کلسیم و پتاسیم به درمان بی خوابی شما کمک می‌کند.

نکات پایانی

لازم است که برای درمان بی خوابی زمان مشخص را برای خواب داشته باشید.

همچنین سعی کنید محل خواب شما یک اتاق تاریک و آرام باشد و می‌توانید از چشم بند برای درمان بی خوابی استفاده کنید.

سعی کنید وعده شام را سنگین نخورید زیرا سبب عذیت شدن معده و بی خوابی می‌شود

حذف کردن کافئین از رژیم غذایی و استفاده از ورزش‌های سبک در طول روز مثل پیاده روی یا حرکات کششی و نرمشی

سعی کنید در آخر شب از نگاه کردن به تلویزیون و یا هر نمایشگر دیگر مانند تلفن همراه و لپ تاپ خودداری کنید.

 

در ادامه بخوانید :   درمان بی اشتهایی

اضافه کردن نظر