خانه » درمان اضطراب

درمان اضطراب

درمان اضطراب
درمان اضطراب با 10 روش خانگی - دکتر نیم

زندگی امروزه ما بسیار شلوغ و رقابتی است و دوری از اضطراب، تنش و استرس تقریباً اجتناب ناپذیر است، علاوه بر این بعضی افراد به طور طبیعی مبتلا به اضطراب هستند، برای درمان اضطراب با دکتر نیم همراه باشید.

از دیگر عوامل مؤثر بر این مشکل می‌توان به افسردگی، اختلال در خواب، کمبود تغذیه، نیکوتین، اختلالات آدرنال، اختلالات تیروئید و برخی داروها اشاره نمود.

برخی علائم شایع اضطراب عبارتند از ترس، بی حوصلگی، سردر، دلتنگ شدن قلب، تنگی نفس، مشکل در خواب، ناراحتی معده، خشکی دهان، حالت تهوع، سرگیجه و خستگی

در اینجا ما برای درمان اضطراب شدید چند روش خانگی آورده‌ایم.

 

در ادامه بخوانید :   درمان عرق کردن کف دست و پا

 

پرتقال

بوی پرتقال با آرام کردن اعصاب به درمان اضطراب کمک می‌کند، علاوه بر این عطرهای مرکبات به مبارزه با افسردگی و تقویت ایمنی کمک می‌کند.

  • مقداری پوست پرتقال را جدا کرده و بوی آن را استنشاق کنید، همچنین برای نتایج بهتر مقداری پوست پرتقال را درون یک ظرف آب قرار دهید و بجوشانید و در معرض بوی آن قرار گیرید، در صورت نیاز این کار را تکرار کنید
  • همچنین شما می‌توانید برای کمک به درمان اضطراب یک فنجان آب پرتقال تازه را با یک قاشق چای خوری عسل مخلوط کنید و چند روز یا چند هفته از آن بخورید

رزماری

رزماری یک دیگر از داروهای خانگی محبوب برای درمان اضطراب است زیرا دارای اثر آرام بخش است که ماهیچه‌های تنفسی و گوارشی را آرام می‌کند، علاوه بر این گردش خون را تحریک می‌کند و تأثیر مثبت بر حافظه و هشیاری دارد.

  • یک یا دو قاشق چای خوری رزماری خشک شده را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید و حدود ۱۰ دقیقه اجازه دهید دم بکشد، این چای را هر روز تا زمانی که نتایج راضی کننده نگرفته‌اید مصرف کنید
  • همچنین شما می‌توانید گل رزماری را بخور بهید، برای این کار چند قطره روغن اسانس رزماری را به یک دستگاه بخار اضافه کنید و استنشاق کنید

بابونه

بابونه با آرام کردن شدن به درمان استرس کمک می‌کند.

در یک مطالعه که در سال ۲۰۰۹ در یک مجله روانشناسی منتشر شد، بابونه به کاهش علائم اضطراب در افراد مبتلا به اختلال اضطراب خفیف تا متوسط کمک می‌کند، همچنین با توجه به تأثیر آرام بخش سبب می‌شود بیشتر بخوابید.

  • دو تا سه قاشق چای خوری گل خشک شده بابونه را در یک فنجان آب داغ به مدت ۵ تا ۳ دقیقه اجازه دهید دم بکشد و سپس اگر دوس داشتید عسل و دارچین به آن اضافه کنید و این چای را چند بار در روز بای چند ماه تا زمانی که بهبود پیدا کنید مصرف کنید
  • همچنین شما می‌توانید به شکل مکمل بابونه را مصرف کنید، برای دوز مناسب با یک پزشک مشورت کنید

رازیانه

این گیاه شگفت انگیز اعصاب را آرام می‌کند و به اضطراب کمک می‌کند، زیرا شامل روغن‌های فرار است و دارای خواص ضد اضطراب می‌باشد، همچنین سبب کاهش علائم گوارشی که با اضطراب همراه است می‌شود.

  • چند قطره روغن اسانس رازیانه را روی دماغ خود بمالید و برای یک ساعت بو کنید، این روش را هر چند ساعت در صورت نیاز تکرار کنید
  • همچنین شما می‌توانید چای رازیانه به صورت منظم قبل یا بعد از غذا مصرف کنید، همچنین می‌توانید از آب رازیانه استفاده کنید

اسطوخدوس

اسطوخودوس با اثر آرام بخش بر روی سیستم عصبی به علت اجزای فعال زیستی مانند لاینالول و لینالیل استات به درمان اضطراب کمک می‌کند، همچنین به برای درمان افسردگی نیز مؤثر است.

مطالعات نشان می‌دهد که در کاهش اضظراب مفید است، اما برای نتیجه گیری در مورد اختلالت اضطراب بالینی، تحقیقات بیشتری لازم است.

  • درون یک دیگ کوچک دو فنجان آب اضافه کنید و سپس به آن چهار قطره اسانس اسطوخودوس اضافه کنید و سپس آن را بجوشانید و بخاطر آن را برای تسکین اضطراب استنشاق کنید، این کار را در صورت نیاز تکرار کنید
  • همچنین برای کمک به درمان اضطراب شدید، چهار قطره روغن اسطوخودوس به یک قاشق چای خوری روغن بادام یا روغن زیتون مخلوط کنید و سپس بر روی گردن، پشت و شانه خود بمالید، این کار را چندین بار در هفته تا زمانی که وضعیت شما بهبود پیدا کند تکرار کنید

گیاه فرنجشمک

فرنجشمک، یکی از اعضای خانوده نعناع است که به عنوان یک آرامشبخش خفیف و تونیک عصبی عمل می‌کند از این رو برای درمان اضطراب، ترویج خواب و افزایش اشتها استفاده می‌شود.

توجه: مصرف بیش از حد و اندازه این گیاه نیز می‌تواند خود منجبر به افزایش اضطراب شود.

  • یک قاشق چای خوری از فرنجشمک خشک شده را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه اجازه دهید تا دم بکشد و قبل از رفتن به تختخواب چند بار در هفته مصرف کنید، بیش از دو هفته از این روش استفاده نکنید
  • همچنین شما می‌توانید برای درمان اضطراب خود از مکمل فرنجشمک استفاده کنید، به طور کلی پیشنهاد می‌شود کپسول ۴۰۰ میلی گرم دو بار در روز مصرف کنید اما بهتر است با پزشک مشورت کنید

 

در ادامه بخوانید :   درمان گرمی

 

بادام

بادام دارای مواد مغذی به ویژه اسیدهای چرب امگا ۳ است که به درمان اضطراب و افسردگی کمک می‌کند.

اسیدهای چرب امگا ۳ دارای خواص ضد التهابی است.

  • ۱۰ عدد بادادم را به مدت یک شب درون آب قرار دهید
  • صبح روز بعد پوست آن‌ها را جدا کنید
  • سپس بادام‌ها را له کنید و به یک فنجان شیر اضافه کنید
  • این مخلوط را روزانه یا چند بار در هفته بنوشید تا بهبودی را مشاهده کنید

ادویه جوز هندی

جوز هندی یک ادویه معطر است که باعث تکسین آرامش، مبارزه با افسردگی می‌شود و به عنوان یک آرامبخش عضلانی عمل می‌کند، از این رو، برای درمان اضطراب، استرس و افسردگی عالی است.

توجه: استفاده بیش از حد از جوز هندی توصیه نمی‌شود.

  • همچنین اعتقاد بر این است که به بهبود کیفیت خواب نیز کمک می‌کند.
  • مقدار یک چهارم قاشق چای خوری روغن جوز هندی را به طور منظم به
  • غذای خود اضافه کنید

حمام

حمام آب گرم دارای خواص آرامش بخش است که به درمان اضطراب و استرس کمک می‌کند و علاوه بر این، آب سبب از بین رفتن اختلال حس بینابی (اورا) می‌شود.

  • برای کمک به درمان اضطراب شدید، مخلوط کردن یک تا سه فنجان جوش شیرین و پودر زنجبیل به آب گرم و استراحت کردن درون آن به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه

ماساژ

ماساژ بدن به ویژه گزدن، شانه‌ها، پشت و قسمت پایینی پا می‌تواند به برقراری آرامش بدن و کاهش اضطراب کمک زیادی می‌کند.

برای ماساژ می‌توانید از روغن کنجد، آفتابگردان، نارگیل یا روغن ذرت استفاده کنید.

  • ماساژ روزانه قبل از حمام صبح یا قبل از رفتن به رختخواب می‌تواند نتایج بهتری بدهد

نکات پایانی

علاوه بر این روش‌های درمان اضطراب اجتناب از سیگار کشید و محدود کرد نوشیدنی‌های کافئین دار به روند بهبودی شما کمک می‌کند

همچنین سبک زندگی خود را با اضافه کردن ورزش منظم و خواب معمول بهبود ببخشید

اگر دچار پس از چند وقت با روش‌های بالا بهبود پیدا نکردید و اضطراب شما همچنان بالا بود برای تشخیص بیماری و درمان مناسب آن با یک پزشک مشورت کنید

 

در ادامه بخوانید :   درمان جوش سرسیاه

اضافه کردن نظر