`درمان درد ساق پا با 10 روش گیاهی و طبیعی در خانه - دکتر نیم
دکتر نیم

درمان درد ساق پا

درمان درد ساق پا
درمان درد ساق پا با 10 روش گیاهی و طبیعی در خانه - دکتر نیم

معرفی

درد ساق پا یک مشکل رایج است که افراد در سنین مختلف آن را تجربه می‌کنند. مقدار درد می‌توان کم یا زیاد باشد و در یک یا هر دو پا رخ دهد. برای درمان درد ساق پا با دکتر نیم همراه باشید.

از علائم آن می‌توان به احساس درد زمانی که وزن خود را روی پای خود قرار می‌دهید یا ضعف، بی‌حسی و احساس سوزن شدن اشاره کرد.

علل مختلفی برای درد ساق پا وجود دارد که اغلب درد ممکن است به علت گرفتگی عضلات، اسپاسم عضلانی، خستگی عضلانی، کمبودهای تغذیه‌ای، کم‌آبی و یا ایستادن به مدت طولانی باشد.

در بعضی از موارد این درد می‌تواند نشانه‌ای از فشار عضلانی، تاندونیت (پارگی خفیف تاندون) یا برخی از شرایط پزشکی مانند ترومبوز ورید عمقی، دیابت، آرتروز، نقرس و یا آسیب‌های عصبی باشد.

روش‌های درمان درد ساق پا

بسته به علت درد می‌توان از روش‌های زیر را می‌توان استفاده کرد.

  • تمرین کردن ورزش‌های کم اثر و کششی که می‌تواند باعث کاهش تنش در عضلات شود.
  • تغییرات کوچک در رژیم غذایی شما، شامل غذاهای ضد التهابی بیشتر
  • اطمینان از هیدراته ماندن برای کاهش درد عضلات ساق پا
  • استفاده از درمان بیوفیدبک برای اطلاع بهتر به شما و کنترل درد پا
  • استفاده از داروهای غیراستروئیدی و ضد التهابی در موارد شدید و حساس
  • صحبت کردن با دکتر درباره مصدومیت پا

در ادامه برای شما روش‌هایی خواهیم گفت که می‌توانید که استفاده از آن‌ها همراه با استراحت کافی می‌تواند برای درمان درد ساق پا شما بسیار مؤثر باشد.

کمپرس سرد

کمپرس سرد
کمپرس سرد

هنگامی‌که درد ساق پا پس از فعالیت شدید بدنی رخ می‌دهد به‌سادگی می‌توانید با کمپرس سرد، درد را بی‌حس کرده و تورم و التهاب را کاهش دهید.

  1. مقداری یخ را درون پارچه یا حوله نازک قرار دهید.
  2. سپس این بسته را به مدت 15 دقیقه بر روی منطقه آسیب‌دیده قرار دهید.
  3. این کار را چند بار در روز برای درمان درد ساق پا تکرار کنید.

توجه: یخ را مستقیم بر روی پوست خود قرار ندهید زیرا سبب یخ‌زدگی و آسیب به پوست شما می‌شود.

ماساژ

ماساژ پا
ماساژ پا

ماساژ برای آسیب‌های عضلانی ساق پا مناسب است.

محققان نتیجه گرفتند که ده دقیقه ماساژ برای درمان سیگنالینگ التهابی ناشی از درد عضلانی بعد از ورزش بسیار مفید است.

بر اساس یک مطالعه در سال 2012 در مجله science transnational medicine

علاوه بر این ماساژ سبب بهبود گردش خون و کاهش استرس و اضطراب می‌شود.

  1. مقداری روغن زیتون یا نارگیل یا خردل بر روی منطقه آسیب‌دیده بمالید.
  2. سپس به مدت ده دقیقه پاهای خود را ماساژ دهید.
  3. این کار را سه بار در روز انجام دهید.
  4. همچنین می‌توانید از دستگاه ماساژور نیز استفاده کنید.

زردچوبه

زردچوبه
زردچوبه

یکی دیگر از درمان‌های خانگی مؤثر برای درد ساق پا زردچوبه است که دارای خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدان است.

همچنین زردچوبه دارای ترکیبی به نام کورکومین است که در درمان التهاب و درد نقش مهمی را بازی می‌کند.

  • مخلوط یک قاشق چای‌خوری پودر زر چوبه به‌اندازه کافی با روغن کنجد سپس بر روی منطقه آسیب‌دیده به‌آرامی مالش دهید، پس از نیم ساعت با آب گرم بشورید، این کار را دو بار در روز انجام دهید.
  • همچنین می‌توانید یک لیوان شیر گرم همراه با زردچوبه یک‌بار در روز مصرف کنید.
  • روش دیگر زردچوبه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

سرکه سیب

سرکه سیب
سرکه سیب

سرکه سیب طبیعی می‌تواند به کاهش درد پا کمک کند، به‌ویژه برای آرتریت و نقرس مفید است زیرا به قلیایی شدن خون با حل کریستال‌های اسید اریک کمک می‌کند.

به‌علاوه سبب جلوگیری از تجمع سم در مفاصل و بافت‌ها می‌شود، همچنین پتاسیم، کلسیم و دیگر مواد معدنی ضروری موردنیاز برای کاهش درد و التهاب را فراهم می‌کند.

  • دو فنجان سرکه سیب طبیعی به یک وان آب گرم اضافه کنید و سپس به مدت نیم ساعت برای یک‌بار در روز درون وان بروید.
  • همچنین دو قاشق غذاخوری سرکه سیب طبیعی در یک لیوان آب گرم مخلوط‌کنید و به آن عسل اضافه کنید و 2 بار در روز از آن برای درمان درد ساق پا بنوشید.

نمک اپسوم(سولفات منیزیم)

نمک اپسوم
نمک اپسوم

سولفات منیزیم، یک الکترولیت مهم است که به تنظیم سیگنال‌های عصبی در بدن کمک می‌کند، حتی به‌عنوان شل کننده طبیعی عضلانی کار می‌کند و به کاهش درد، التهاب و تورم کمک می‌کند.

  • اضافه کردن دو فنجان سولفات منیزیم به یک وان آب گرم و حل کردن سولفات منیزیم در آب، سپس به مدت پانزده دقیقه پاهای خود را درون آن قرار دهید، این کار را سه بار در هفته تکرار کنید.
  • همچنین غذاهای غنی از منیزیم مانند: موز، دانه کدوتنبل، گردو، سبزی‌ها برگ سبز را بخورید.

آب آلبالو

آلبالو
آلبالو

اگر فعالیت شدید بدنی علت درد ساق پا و یا کوفتگی عضلات است، نوشیدن آب آلبالو به پیشگیری و درمان آسیب‌های بافت کمک می‌کند زیرا دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی است.

محققان نتیجه گرفتند که آب آلبالو راه امن برای درمان درد عضلات و التهاب در مقایسه با مسکن‌های معمولی است.

بر اساس یک مطالعه در سال 2012 در مجله پزشکی و علوم ورزشی منتشرشده.
  • دو فنجان آلبالو یا نوشیدن یک فنجان آب آلبالو به‌صورت روزانه بخورید.

زنجبیل

زنجبیل
زنجبیل

زنجبیل حاوی خواص ضدالتهابی است که به کاهش درد و التهاب و حتی بهبود گردش خون و کاهش درد عضلانی مانند درد ساق پا کمک می‌کند.

  • منطقه آسیب‌دیده با روغن زنجبیل سه بار در روز ماساژ دهید.
  • همچنین چای زنجبیل سه بار در روز بنوشید، برای درست کردن این چای مقداری برش تازه زنجبیل درون یک فنجان آب گرم قرار داده و ده دقیقه بجوشانید.
  • همچنین با مشورت پزشک خود می‌توانید از مکمل زنجبیل استفاده کنید.

توجه: از مصرف بیش‌ازحد زنجبیل خودداری کنید زیرا سبب رقیق‌شده خون شما می‌شود.

لیمو

لیمو
لیمو

لیمو منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است که می‌تواند به درد ساق پا کمک کند همچنین به حفظ سطح PH بدن نیز کمک می‌کند.

  • مقدار مساوی از آب لیمو و روغن کرچک را مخلوط‌کنید سپس با استفاده از آن منطقه آسیب‌دیده را ماساژ دهید، این کار را سه بار در روز تکرار کنید.
  • همچنین آب یک لیمو و مقداری عسل به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و دو بار در روز از آن بنوشید.

ویتامین D

ویتامین D
ویتامین D

افراد دارای سطوح پایین ویتامین D دچار درد ساق پا، کمر درد، بدن‌درد و درد ران می‌شوند.

  • هنگام صبح پانزده دقیقه در معرض نور خورشید قرار بگیرید.
  • همچنین می‌توانید غذاهای غنی از ویتامین D در رژیم غذایی خود استفاده کنید مانند: ماهی آزاد، ساردین، شیر غنی‌شده، آب‌پرتقال
  • روش دیگر مکمل ویتامین D با مشورت پزشک مصرف کنید.

پتاسیم

پتاسیم
پتاسیم

کمبود پتاسیم نیز می‌تواند سبب درد ساق پا شود، پتاسیم یک ماده مغذی است که برای عضلات و عملکرد عصب و همچنین مانع از دست دادن آب بدن می‌شود.

  • خوردن غذاهای غنی از پتاسیم برای کمک به مبارزه با درد ساق پا مانند: سیب‌زمینی آب پز، موز، آلو، کشمش، گوجه‌فرنگی
  • همچنین می‌توانید از مکمل پتاسیم با مشورت پزشک استفاده کنید.

نکات پایانی

  • 2 الی 3 فنجان چای سبز به‌صورت روزانه بنوشید.
  • فشارخون و کلسترول را تحت کنترل داشته باشید.
  • اجتناب از سیگار کشیدن یا در معرض دود قرار گرفتن.
  • اگر دیابت دارید قدم‌هایی برای کنترل سطح قند خون بردارید.
  • کاهش استرس به کاهش علائم شما کمک می‌کند.
  • همیشه قبل و بعد از تمرین برای جلوگیری از درد پا وقت بگذارید.
  • تمرینات کششی ملایم را برای 10 دقیقه در روز انجام دهید.
درمان درد ساق پا
4.5 (90%) 10 vote[s]

آتیلا پیکرگلو

آتیلا پیکرگلو هستم، علاقه مند به انگلیسی، برنامه نویس و همچنین علاقه مند به موضوعات پزشکی

2 نظر

آخرین مطالب

مطالب تصادفی

محبوب ترین مطالب