دکتر نیم
خانه » سیاتیک

سیاتیک

معرفی

درد سیاتیک نوعی درد معمولی است که بر عصب سیاتیک تاثیر میگذارد. عصب سیاتیک، بزرگترین رگ در بدن است که از انتهای ستون مهره ها تا کف پا ادامه دارد.

درد سیاتیک میتواند خیلی مرموزانه و غیرقابل تحمل باشد. در این نوع درد، حتی نمیخواهید از صندلی بلند شوید. در سیاتیک، اغلب قسمت هایی که مشکل ایجاد میکنند، شامل پشت و باسن است. بنابر این، درد سیاتیکی معمولا از پشت کمر به پشت ران احساس میشود و تا زیر زانوها ادامه دارد.

میندی مارانتز متخصص فیزیوتراپیست:

از آنجایی که درد سیاتیکی می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد؛ شناسایی آنچه حرکت نمی کند، اولین گام برای حل مشکل است.

اگرچه ممکن است نوع خفیف درد سیاتیک قابل توجه نباشد اما اگر به نوع حاد تبدیل شود، می‌تواند مشکلات جدی ایجاد کند. در این مقاله از دکترنیم با شما همراه خواهیم بود تا درد سیاتیک را شکست دهید.

در ادامه بخوانید :   درمان پوکی استخوان

علل سیاتیک

درد های سیاتیکی ، بیشتر روی اعصاب تاثیر میگذارند و هر علتی از تحریک گرفته تا التهاب عصب سیاتیک، میتواند علائم سیاتیک را ایجاد کند. در نتیجۀ این تحریک اعصاب، یک دیسک بین مهره ای غیر طبیعی به نام radiculopathy ایجاد میشود. اما علل مختلفی در ایجاد این دیسک بین مهره ای نقش دارند که در زیر آمده است:

1- تنگی کانال نخاعی :

نخاع درون یک کانال استخوانی قرار دارد و اگر این کانال تنگ شود، فضای کافی برای حرکت نخاع وجود نخواهد داشت و تحت فشار زیادی خواهد بود. در نتیجه میتواند کمردرد و سیاتیک ایجاد کند.

2- دژنراتیو دیسک :

از شایع ترین علل کمردرد دژنراتیو دیسک است. توصیفی از علائم و درد های ستون مهره یا بی حسی آن که میتواند سبب سیاتیک هم شود.

3- سُرخوردن مهره (Spondylolisthesis) :

وضعیتی که مهره ای به سمت مهره دیگر حرکت میکند. در این حالت، مهره ها به سمت جلو و به سوی مهره ای دیگر سُر میخورند و باعث درد هایی در ستون مهره و کمر میشوند که اتفاقا از علل دردهای سیاتیکی هم میتواند باشد.

4- اسپاسم عضلانی در پشت:

اسپاسم یا گرفتگی عضله به معنای انقباض و سفتی شدید عضلات است. در اسپاسم، گرفتگی عضله باعث احساس درد در همان قسمت میشود و از علل بروز سیاتیک است.

سایر علل این بیماری نیز میتواند شامل: بارداری، اضافه وزن، ورزش منظم، تحریک عضب استخوان و.. باشد.

علائم سیاتیک

نشانه های سیاتیک و علائم آن، میتواند شامل درد های شدید و عصبی باشد. گرفتگی و اسپاسم عضلات و دردهای استخوانی، تیرکشیدن استخوان و درد های طاقت فرسا از جمله علائم سیاتیک است. سایر علائم سیاتیک میتواند شامل گزینه های زیر باشد:

  • درد در پایین کمر
  • درد در عقب پا
  • درد هیپ (درد لگن در ناحیه ران)
  • درد و سوزش پا
  • ضعف یا بی حوصلگی
  • مشکل در حرکت پا
  • دردی ثابت در یک طرف پشت

سیاتیک معمولا یک طرف بدن را تحت تاثیر قرار میدهد و از پشت ران تا پایین پا کشیده میشود. درد های سیاتیک در بعضی از افراد میتواند شدید و ناتوان کننده باشد اما در بعضی دیگر، میتواند خفیف و مزمن بوده و با استراحت کردن بهبود یابد.

در ادامه بخوانید :   اسکولیوز

عوامل افزایش دهنده خطر سیاتیک

در زیر به بیان مواردی که شانس ابتلا به این بیماری را افزایش میدهند میپردازیم:

1- سن

تغییرات در ستون فقرات که با سن افراد مرتبط هستند مانند: دیسک فتق، اسپور استخوان از شایع ترین علل بروز سیاتیک هستند. بنابراین افراد مسن، بیشتر از جوان تر ها به این بیماری مبتلا میشوند.

2- چاقی

وزن اضافی بدن، میتواند به تغییرات ستون فقرات که باعث درد در رگ سیاتیک میشوند؛ دامن بزند. همچنین اضافه وزن باعث درد های ناشی از فشار زیاد به ستون فقرات میشود که از علائم اولیه سیاتیک است.

3- شغل شما

اگر شغلی دارید که اغلب در حال بلند کردن اجسام سنگین یا پیچاندن کمر خود هستید؛ یا اینکه در حال رانندگی وسایل نقلیه و موتورها برای مدت طولانی میباشید؛ ممکن است به سیاتیک مبتلا شوید اما شواهد قطعی وجود ندارد.

4- نشستن طولانی مدت:

بدیهی است که افراد فعال، تجرک کافی و خوبی دارند و کمتر از افراد بی تحرک در خطر این بیماری به سر میبرند. افرادی که به صورت طولانی در حالت نشسته هستند یا سبک زندگی آرامی دارند، خطر بیشتری را به جان میخرند.

5- دیابت

این بیماری که سبب افزایش قند خون شما میشود، خطر دردهای سیاتیکی را افزایش میدهد.

چه زمان به دکتر مراجعه کنیم؟

سیاتیک خفیف معمولا در طول زمان از بین رفته و بهبود میابد اما اگر دردهای شدید تر و مزمن دارید که با گذشت زمان شدیدتر میشوند، با پزشک متخصص ملاقاتی داشته باشید. همچنین اگر شرایط زیر را داشتید به پزشک مراجعه کنید:

  • درد شدید و ناگهانی در پا که با بی حسی آن همراه است.
  • درد ناشی از آسیب شدید مانند: تصادف رانندگی
  • وجود اختلال در کنترل روده و مثانه

پیشگیری از سیاتیک

جلوگیری و پیشگیری از یک بیماری هیچ موقع به صورت قطعی نیست اما میتوان خطر ابتلا را به صفر نزدیک کرد. در پیشگیری از سیاتیک هم این موضوع صادق است! مواردی که در پیشگیری از سیاتیک موثر هستند در پایین آمده است:

1- تمرین و ورزش را فراموش نکنید:

برای داشتن عضلات و استخوان بندی قوی که با هر تلنگری از هم نپاشد، نیازمند تمرینات خوبی هستید. تمرین و ورزش به صورت منظم، بدن شما را در برابر آسیب ها مقاوم میسازد و به طور مستقیم، از آسیب های عصبی و استخوانی پیشگیری میکند.

2- نشستن خود را اصلاح کنید:

مهمترین چیزی که بر ستون فقرات یک فرد بی تحرک تاثیر میگذارد، نشستن اوست! اگر در حالت نشسته، به صورت نادرست بنشینید، ستون فقرات شما آسیب میبیند. یک صندلی مناسب شامل پشتی S مانند، دسته و پایه های با ارتفاق خوب و ترجیحا گردان است. اگر صندلی مناسبی نداشتید، یک حوله یا بالشت در پشت کمر خود قرار دهید تا حالت عادی آن حفظ شود.

3- مکانیک بدن خوب داشته باشید:

اگر برای دوره های طولانی مدت ایستاده اید، استفاده از یک مکانیزم خوب، میتواند سبب سلامت کلی ستون فقرات شما باشد. در هر حالتی پشت خود را صاف نگه دارید و از زانو ها خم شوید.

در ادامه بخوانید :   درمان درد سیاتیک

اضافه کردن نظر

آخرین مطالب

مطالب تصادفی

محبوب ترین مطالب