دکتر نیم
خانه » پوکی استخوان

پوکی استخوان

پوکی استخوان
پوکی استخوان چیست؟ ( معرفی ، علائم ، علل ، پیشگیری ) - دکترنیم

معرفی پوکی استخوان

پوکی استخوان یک اختلال در اسکلت بدن است که به سبب آن، استخوان ها ضعیف و شکننده شده و تراکم آن از بین می‌رود. در نتیجه با یک افتادن یا ضربه کوچک ممکن است استخوان شما بشکند.

حتی فرد بیماری در مواقع شدید تر نیز با یک سرفه دچار شکستگی استخوان میشود.

در ادامه بخوانید :   درمان پوکی استخوان

علل پوکی استخوان

شایع ترین مواقع برای رخ دادن این بیماری دوران یائسگی زنان است. کمبود مواد معدنی و همچنین سیگار کشیدن نیز میتواند از علت های بروز بیماری پوکی استخوان باشد.

اگر بدن شما مواد معدنی کمی داشته باشد، این مواد معدنی از سوی استخوان ها دریافت شده و به تدریج آنها را ضعیف و شکننده میکند. در این حالت پوکی استخوان رخ داده است!

بیماری هایی از جمله : پر کاری تیروئید،دیابت و کم کاری غدد جنسی نیز در بروز این بیماری نقش مهمی ایفا میکنند.

رژیم غذایی کم کلسیم یکی دیگر از علل پوکی استخوان است.

عوامل طبیعی تاثیر گذار بر پوکی استخوان:

عوامل طبیعی که بر پوکی استخوان تاثیر می‌گذارند و از عوامل افزایش خطر پوکی استخوان هستند، در زیر به صورت موردی آمده است.

  • جنسیت : تحقیقات نشان داده که زنان بیشتر از مردان دچار این بیماری میشوند.
  • سن : افراد با سن بالا در معرض خطر بیشتری هستند.
  • ژنتیک : داشتن سابقه خانوادگی این بیماری خطرات ابتلا را افزایش میدهد.
  • جثه : افرادی که جثه آنها کوچک است، در خطر ابتلا به این بیماری هستند.
  • عادت : کسانی که فعالیت بدنی کمی دارند و پشت میز نشین هستند بیشتر دچار میشوند.

علایم پوکی استخوان

  • درد مفاصل
  • مشکل در صاف نشستن
  • کاهش قد در گذر زمان
  • زود شکستن استخوان با ضربه های کوچک
  • قوز کمر

پیشگیری از پوکی استخوان

باید بدانید که برای پیشگیری از پوکی استخوان لبنیات و یا کلسیم چاره کار نیستند و باید تغییرات بزرگی در شیوه زندگی خود ایجاد کنید. این تغییرات شما را تا پایان عمر بیمه خواهند کرد. بدانید که برای شروع اصلا دیر نیست!

در زیر به بررسی راه های پیشگیری از پوکی استخوان می‌پردازیم:

یک رژیم غذایی خوب تنظیم کنید:

شما نیازمند یک رژیم غذایی معرکه برای خود هستید که به وسیله آن بتوانید زنگی سالم و بدون بیماری استخوانی را داشته باشید. رژیم غذایی دوستدار استخوان کمترین اسید را در خود جای میدهد.

این رژیم غذایی حاوی (سبزیجات و میوه ها) و فاقد (گوشت قرمز ، فست فود ، شکر ، مواد کنسروی ) است.

کلسیم بیشتر مصرف کنید:

کلسیم بیش از حد نه! به کلسیم در زمان وجود لبنیات آری بگویید و بیشتر از مواد قلیایی و طبیعی مانند سبزیجات و میوه ها دریافت کنید. اما از حد معمول خارج نشوید و میانه رو باشید!

 

در ادامه بخوانید :   سیاتیک

 

ورزش کنید

اگر تا امروز فعالیت بدنی کمی داشته اید و سراغ ورزش نرفته اید، تصمیم به انجام ورزش خوب بگیرید. اما توجه داشته باشید که برخی از ورزش هایی که به صورت حرفه ای دنبال میشوند، پوکی استخوان می آورند.

مردم شرقی آسیا به دلیل ورزش های خوبی که دارند، کمتر از همه دچار این بیماری میشوند. تای چی انتخاب خوبی است!

ویتامین D

برای جذب این ویتامین راهی بی هزینه و طبیعی وجود دارد و ان هم خورشید است! برخورد نور خورشید به پوستتان سبب جذب این ویتامین ارزشمند شده و در پیشگیری از پوکی استخوان موثر است. حضور طولانی مدت زیر نور خورشید نتیجه عکس دارد.

نه فقط لبنیات

برای جذب کلسیم، فقط به مصرف لبنیات تکیه نکنید. شما با مصرف سبزیجات سبز رنگ و میوه جات در کنار لبنیات میتوانید از این بیماری در امان باشید.

مصرف تنها لبنیات باعث میشود که بدن شما کلسیم را از استخوان های جذب کند و این نتیجه عکس دارد.

زیاد قهوه ننوشید

خاصیت اسیدی قهوه باعث شده که جذب کلسیم در بدن را مسدود کند. مصرف قهوه خود را در روز به کمترین مقدار (2 فنجان) کاهش دهید و به جای آن از چای سبز بهره ببرید که درمانگر خیلی خوبی است.

نمک را کنار بگذارید

مصرف نمک خود را پایین بیاورید چرا که این چاشنی میزان کلسیم دفعی از ادرار را بیشتر میکند و باعث از دست رفتن این ماده ارزشمند از بدن شما میشود و سبب پوکی استخوان می‌شود.

 

در ادامه بخوانید :   سیاتیک

اضافه کردن نظر